VÄLKOMMEN

VÄLKOMMEN

lördag 27 augusti 2011

KANTARELLSÅS (GLUTENFRI)


En helsmarrig sås att servera
 till nästan vad som helst

Detta behöver du:

250 gr kantareller
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
½ kruka timjan
½ kruka persilja
1½ msk glutenfri mjölmix
3 msk grädde
2 dl vitt matlagningsvin
2 dl vatten
1½ msk kalvfond

Gör så här:

Ansa och borsta svampen, skär av det nedersta av foten,
dela dom i mindre bitar om dom är stora,
skala och hacka löken och vitlöken
ta av timjan och persiljeblad och hacka örterna fint
Fräs lök och vitlök i lite matfett tills löken mjuknar
lägg i svampen och krydda med timjan  salt och peppar,
lägg på lock och låt puttra i 5 minuter,
blanda matlagningsvinet-grädden-vattnet-kalvfonden
vispa i mjölmixen, häll blandningen över svampen
och låt sjuda utan lock i 6 minuter, smaka
av och känn efter fall du
behöver salta och peppra något,
 strö sedan på
persiljan innan servering













2 kommentarer:

  1. Hej Pernilla! Tack för en otroligt bra mat- och bakblogg! Äntligen en blogg för oss glutenallergiker att frossa i.

    Både jag och min trillingsyster (!) är glutenallergiker, och vi är båda väldigt förtjusta i att testa nya glutenfria recept. Jag vet inte ens i vilken ände i din blogg jag ska börja. Men med 50 liter trattkantareller samt gula kantareller i frysen så känns ovanstående recept som en klockrent start.

    Återigen, bra jobbat med en suverän blogg! (stort plus för dina beskrivande bilder i recepten)

    Vänligen,
    Louise

    SvaraRadera
  2. Hejsan Louise! Tack Tack Tack!!!!!! för dom berömmande orden, jag vet hur det är om jag läser en matblogg så tycker jag själv att det är mycket roligare att läsa om det finns lite bilder så att man vet hur maten på ett ungefär ska se ut, nu var det ett tag sen jag uppdaterade, men det kommer mera snart.
    Vad härligt med så mycket kantareller, jag förstår att du varit flitig i svampskogen.
    Ha det så bra/ PERNILLA

    SvaraRadera