VÄLKOMMEN

VÄLKOMMEN

fredag 20 juli 2012

DUMLEKAKOR (GLUTENFRIA)


Nu var det jätte länge sen jag bakade
kakor, men fick ett ryck igår, denna gång
så blev det supersmarriga dumlekakor,
receptet jag följde hittade jag hos
MAWIWA DESIGN som har en massa
goa glutenfria gosaker

Detta behöver du:

200 gr smör
1 dl socker
260 gr glutenfri mjölmix
(jag använde sempers fin mix
för den innhåller inge vetestärkelse)
1 tsk vaniljsocker
1 ägg
dumlekolor
noblesse
aluminiumformar

Gör så här:

Blanda rumsvarmt smör med socker i en degblandare

I med mjölmixen och vaniljsockret

Blanda ihop till en deg

Sen i med ägget och blanda ihop till en smidig deg

Dela degen i 20-24 bitar och rulla kulor

Lägg i formarna och tryck i en dumlekola

Grädda i mitten av ugnen 200 grader i ca 10-15 minuter

När du tar ut dom från ugnen lägger du genast på en

noblesse så att den får smälta ner i kakan

Kakorna går jätte bra att frysa, annars så förvarar

du dom i kylskåper, då smular dom inte lika lätt












2 kommentarer:

  1. Åh nu blev jag lycklig! Ska genast testa detta recept! :)

    SvaraRadera
  2. 260 gr mjölmix motsvarar hur många dl?

    SvaraRadera