VÄLKOMMEN

VÄLKOMMEN

måndag 22 augusti 2011

LOTTAS TEKAKOR (GLUTENFRIA)


I dag så har jag bakat tekakor, det är ett recept
som jag har fått av en bloggläsare Lotta.
Om ni har sett här i bloggen så har jag ju
försökt att baka tekakor förut men misslyckats
helt och hållet, så här såg dom ut då, men dom här
tekakorna blev jätte goda, jag halverade lottas recept.
Så detta använde jag till dessa sötnosar:

3/4 paket jäst
½ liter vatten
75 gr smör el margarin
½ dl ljus sirap
½ dl pofiber
½ dl linfrön
250 gr grov mjölmix semper
1 pkt fin mjölmix Semper

Gör så här:

Smula ner jästen i en bunke
smält smör och häll i vatten och låt bli fingervarmt
Lös upp jästen med vätskan och blanda sedan i resten av
ingredienserna och kör sedan i maskin i minst 5 min.
Häll sedan ut degen och rulla till en rulle, dela rullen
i 16 lika stora bitar, platta till dom och lägg på en plåt
med bakplåtspapper, nagga tekakorna med en gaffel
och låt dom sedan jäsa på en varm plats under bakduk
i 30 min, sätt under tiden på ugnen på 250 grader.
 När brödet är färdigjäst så gräddar du dom i
mitten av ugnen i 5-8 minuter



















Lotta, jag vet inte fall din tekakor ser ut som mina
men goda blev dom


Tack Lotta

4 kommentarer:

  1. Sista bilden gjorde att jag gick och tog en smörgås.
    Ska testa detta recept.

    /tack pernilla och lotta

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Ser jättegoda ut!

    Vilken temperatur ska dom gräddas i?

    Mvh
    /Anders

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anders!
      Dom ska gräddas på 250 grader i 5-8 minuter
      MVH Pernilla

      Radera