VÄLKOMMEN

VÄLKOMMEN

tisdag 9 augusti 2011

SMÖRGÅSTÅRTA (GLUTENFRI)


Smörgåstårta på en tisdag - Ja, varför inte.....
Har jag något att fira - Näe, eller jag kanske
ska fira kärleken och livet, så då får det bli
smörgåstårta på en tisdag, och för att jag
ääääällllssskkkarrrrr smörgåstårta, jag
skulle kunna äta denna gosak varje dag,
hmmm..... nä, kanske inte varje dag, de é
nog bara som jag tror det.
Men den här smörgåstårtan är nog den
enklaste  man kan göra, det är samma
fyllning i alla lager, 
 jag använde
glutenfritt landgångsbröd från Kea bageriet

Detta behöver du:

Fyllning:

3 dl grädde
1 dl majonäs
1 dl creme fraiche
3 burkar tonfisk i olja
2 dl hackad purjolök
salt
vitpeppar

Garnering:

2 dl grädde
1 dl majomäs
1 dl creme fraiche
salt
vitpeppar
räkor
laxskivor
isbergsallad
stenbitsrom
ägg

Gör så här:




Detta langångsbröd använde jag




vispa grädden, ha i majonäs och creme fraiche


ha i tonfisken som du låtit rinna av


hackad purjolök


rör om, smaka av med salt o peppar


det är 6 st skivor i påsen, så jag la dom så här


på med tonfiskröran


bre ut, det ska vara gaska mycket röra på


på med nya brödskivor


samma sak igen


lägg sist på toppskivorna


täck den med plastfolie och låt den stå
i kylskåpet, helst över natten


Nu är det dax att garnera tårtan,
vispa grädden och ha i majonäs
och creme fraiche, lite salt o peppar,
rör om





klicka på en stor klick av toppingen


bre ut


strimlad isbergssallad på sidorna


gör laxrosetter och lägg på sidorna och
sen en stor hög med räkor ( det ska
helst vara handskalade räkor det är
godast)


klicka på stenbitsrom, klyfta ett ägg


den blev såååååå god


Så fira kärleken och livet med en
smörgåstårta på en TISDAG





10 kommentarer:

  1. Härligt! Kärleken och livet låter väl som en nog så god anledning att fira! Och jag håller med, smörgåstårta är alltid gott. Ha det bra!

    SvaraRadera
  2. Hej Pernilla!
    Hittade nyss hit och jag måste bara säga, jag ÄLSKAR din blogg! Min man är glutenintollerant och både jag och han försöker lära oss nya recept, och framför allt baka...svårt det där, men med dina bilder och recept verkar allt så lätt:)
    Så nu blir det recept härifrån och ingen annanstans:)
    Tack för en bra blogg, fler som du skulle finnas!
    /Nina (ninairmeli@live.com

    SvaraRadera
  3. Hej Nina! Det är ju nästan så att jag blir lite mallig när jag får sånt där fint beröm, jätte kul att du gillade recepten, hoppas du och din man hittar nått som faller er i smaken, har varit lite slö nu på ett tag att uppdatera med lite nya recept, men det kommer mera recept framöver / PERNILLA

    SvaraRadera
  4. Hej Pernilla,

    Min man älskar smörgåstårta men eftersom han är glutenintolerant, han har inte smakak på en i många år. Jag visste inte att man kunde göra en egen glutenfria smörgåstårta tills idag! Tack så hemskt mycket för att du delade den här receptet i din blogg! Din blogg är mums!

    kramar
    Yoshay

    SvaraRadera
  5. Hej Yoshay! vad kul att du gillar bloggen, hoppas att du och din man hittar något annat bra recept här MVH PERNILLA

    SvaraRadera
  6. Har du vispgrädde eller matl. eller mellan.grädde i?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym!
      Jag använder vispgrädde/ Pernilla

      Radera
  7. Pernilla.

    Hur många bitar är smörgås tårtan beräknad till? Ska ha dop om 2 veckor var av några av mina gäster är gluten alergiker så tänkte göra en gluten fri tårta som alla kan njuta av och såg denna.

    Patricia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Patricia!
      Jag tror tårtan gott och väl ska räcka till 8 personer, men det är svårt att säga med just smörgåstårta, för det är ju en sån grej som man tar inte bara en bit, det är ju så gott så man tar ju minst 2 bitar, sen är det ju upp till var och en hur stora bitar man tar.
      När jag har kalas så brukar jag alltid bulla upp för mycket, då behöver gästerna inte känna att dom inte vågar ta om utav gosakerna, och det är uppskattat när dom får ta med sig lite smörgåstårta hem, och kakor och bullar (om du ska ha det också) går ju att frysa in.
      Oj oj oj, det var ett långt svar på en enkel fråga. Lycka till med dop och att göra smörgåstårta, skriv gärna och berätta hur det gick
      MVH Pernilla

      Radera
  8. såg ju jättegott ut detta
    måste jag prova att bjuda på hemma :)

    SvaraRadera