VÄLKOMMEN

VÄLKOMMEN

tisdag 15 februari 2011

PAJDEG TILL MATPAJER (Glutenfri)

Det här är ett jätte bra recept på pajdeg
Det här behöver du
210 gr mjölmix (lailas glutenfria använde jag)
om du inte har våg så skall du ta 3½ dl
1 tsk salt
150 gr smör
2 msk kallt vatten

Gör så här:

Blanda smör mjölmixen och salt i en bunke,
använd gärna maskin om du har
tillsätt det kalla vattnet
Degen är väldigt kladdig

Lägg degen i en pajform

Det går inte att trycka ut degen för hand så jag
använder en bred smörkniv för degen känns
som bredbart smör

När du fått till degen så låter du den vila i kylen i 30 min

Efter 30 min förgräddar du den i 10 min
200 grader i mitten av ugnen, nagga botten
med en gaffel innan du ställer in den i ugnen

Sen är det bara att fylla med valfri fyllning


LYCKA TILL MED EN GOD PAJ







69 kommentarer:

  1. lottaskotte@hotmail.com11 augusti 2011 kl. 20:06

    Jätte bra recept. Det vart både köttfärs paj och västerbottensost paj. Smakade jättebra

    SvaraRadera
  2. Västerbotten paj låter jätte smarrigt, det måste jag göra någon dag /PERNILLA

    SvaraRadera
  3. waaa allt detta klet!!!!!
    men vad gör man inte för sina vänner :P
    tack så jätte mycket.

    SvaraRadera
  4. Sanna, hoppas pajen smakade bra fast det va lite
    kletigt :-) / PERNILLA

    SvaraRadera
  5. helt fantastiskt bra recept! har gjort paj på denna pajbotten 3 gånger nu och det blir lika bra varje gång. Tack! /J

    SvaraRadera
  6. Är överlycklig att jag fann denna sida:) Tack för att du delar med dig. //Carola

    SvaraRadera
  7. Carola: vad kul att du gillar bloggen, hoppas jag kan insperera lite i alla fall, ha det bra /PERNILLA

    SvaraRadera
  8. Tack så mycket, detta försökte jag med i går och botten blev som smulor bara men jag glömde förgrädda den.. =) Men tack jag ska prova igen =). kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jessica, vad synd att det inte blev nå bra, jag hoppas att det blir bättre om du testar igen, skriv gärna och berätta hur det går
      Ha en jätte bra måndag /PERNILLA

      Radera
  9. Tack Pernilla =) Men jag har provat din nu, men ser på bilden att min blir inte alls lika tjock i kanterna =( hur tjock ska det vara på botten? hehe. kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hmmmm...... Jessica, svårt att säga, men så där
      "pajdegstjock" (ha ha ha det var ett givande svar va) synd att du inte tyckte att det vart bra, hoppas du hittar nått annat bland mina recept som du gillar. Ha det jätte bra Jessica Kram Pernilla

      Radera
  10. Tack för superbra recept.
    Tydligt.
    Gott enkelt inget kladd.
    Jag fyllde min med kräftstjärtar,sparris,dill o äggstanning.
    Om du inte redan har gjort det så borde du skriva en receptbok.
    Nästa gång provar jag kanelbullarna.
    Hls
    Berit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Berit! Mmmmmmm va gott det lät med den fyllningen som du hade gjort, det måste jag nog testa nån gång, Ha en jätte bra dag/ Pernilla

      Radera
  11. Hallå!!! Super bra pajdeg!! Jag har provat många olika å ingen blir lika bra och god som denna :P Ett tips om man vill ha den lite grövre och lite nötig i smaken är att blanda i ca ½dl sesamfrön :P Jätte Gott!!

    Rebecca, Jörn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Rebecca!
      Ja visst blir det en bra pajdeg, bra tips med sesamfröna, det ska jag testa nästa gång.
      Ha det så bra/ Pernilla

      Radera
  12. Går det att frysa ned den förgräddade pajdegen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Maggan!
      Jag har aldrig prövat att göra det, men jag ser inga problem med att man kan göra det, så jag tror absolut att man kan det, jag har inte tänkt så långt faktiskt, men tycker att det låter som en bra idé, om man har sånna foliepaj formar så är det ju bara att plocka fram från frysen när man är sugen på att göra paj, snabbt och enkelt, det gillar jag
      Ha en bra dag Maggan
      MVH Pernilla

      Radera
  13. Tycker det är så tråkigt att laga mat som inte alla kan äta. Då vi i våran familj är en glutenintollerant. Denna kan vi äta alla fyra. Vi alla ÄLSKADE detta. Glutenfri mat är inte alls lika lätt lagad. TACK för du gör våran stund runt matbordet ännu mer gemensam. Mvh Sandra

    SvaraRadera
  14. Hej Sandra!
    Vad glad jag blir för dom orden, det värmer
    I våran familj så är det bara jag som är glutenintollerant
    ( nu är det ju bara gubben o jag här hemma) men jag lagar bara glutenfri mat, även när våra barn kommer med deras respektive och våra barnbarn, jag lagar i stort sett vanlig mat (fast glutenfritt) om det är redningar i maten så reder jag med glutenfri mjölmix (sempers finmix) och om vi ska äta tex. varma mackor så har jag särskilt bröd till mej.
    Sandra, är det nått du undrar, så skriv gärna och fråga
    Ha en jätte bra dag
    MVH Pernilla

    SvaraRadera
  15. Åh vilket bra recept och härligt med bilder! Blir nog pajbak imorgon. Tack! :)

    SvaraRadera
  16. jättebra paj . Bästa jag prövat. Toppen

    SvaraRadera
  17. Vilken diameter på form använder du och hur många (cirka) räcker en sats till
    MVH
    Inger

    SvaraRadera
  18. Hur länge ska den stå i ugnen när man lagt i fyllingen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Rebecca!
      Om jag gör en ost och kasslerpaj så får den
      stå i mitten av ugnen 200 grader ca 45 minuter
      MVH Pernilla

      Radera
  19. Jag har tittat runt på Din sida och är så glad att jag hittade hit. Ingen av oss är glutenintoleranta (vad vi vet), men jag har läst att gluten gör mycket skada med våra kroppar, så vi/jag går över mer och mer och söker efter bra recept på glutenfritt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ninni!
      Vad roligt att du hittade hit, jag hoppas att jag kan inspirera till mycket glutenfritt gott till dej och din familj
      MVH Pernilla

      Radera
  20. Hej
    min pajdeg blev perfekt i konsistensen,jag använde finax mjölmix.
    tack för receptet
    gabrielle

    SvaraRadera
  21. Kanonrecept!
    T o m kocken i familjen - som verkligen är trött på oss med mathandikapp - han tyckte att det var en av de godast pajdegarna han smakat.

    Jag gör även på det glutenfria mörka basmjölet. Lite mer smak då.

    I kväll: spenatpaj med chevré och rökta lammrester från julbordet. Med laktosfritt margarin och laktorfri mjölk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym!
      Vad roligt att ni gillade, och att kocken i familjen gav tummen upp
      Eran kvällsmat i kväll lät super super gott, jag gillar när man använder mat som blivit över, istället för att kasta
      Ha en jätte bra kväll
      MVH Pernilla

      Radera
  22. Superbra recept! Att vara glutenintolerant gör inte matlagningen så lätt men nu har du underlättat detta för mig. Älskar paj i alla former :-)
    Tack!

    SvaraRadera
  23. Hej Sanna
    Va bra att jag har kunnat underlätta lite , jag älskar också paj, var ett tag sen jag gjorde det, så det får nog till att bli en paj här hemma nån dag.
    MVH Pernilla

    SvaraRadera
  24. Hej! Jag undrar hur stor diameter på pajformen en sats räcker till?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Mia!
      Min pajform är ca 26 cm i diameter, och det är den jag
      använder till den satsen deg
      MVH Pernilla

      Radera
    2. Tack för svar! Jag använde mig av engångsformar, 20 cm diameter. Då räckte satsen precis till två fast det blev något tunn botten tror jag. Fyllde med purjo, oliver och soltorkad tomat. Använde ditt recept på äggstanning från en av matpajerna. Blev kanon! Hoppas min glutenintoleranta syster tycker det samma på lördagens kalas. Tack för en bra blogg! Hit återvänder jag fler gånger när hon kommer på besök och jag behöver hjälp med matlagningen.

      Radera
    3. Hej Mia!
      Vad glad jag blir att du gillar bloggen, och vad gott det lät med fyllningen du använder, det får jag nog ta att testa nån gång.
      Jag är helt övertygad om att din syster gillar din paj.
      Ha en fortsatt bra dag Mia
      MVH Pernilla

      Radera
  25. Hej. Ett bra tips för att få ut degen är att trycka ut den med gladpack eller en liten plastpåse, inget kladd om händerna och degen är lätt att få på plats även på kanterna :)

    SvaraRadera
  26. Lyckades inte alls,blev bara en geggig sorja pa botten nar jag forgradda den.:-( vad gjorde jag for fel tro?? MVh Linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Linda
      Jag kan tyvärr inte säga vad du gjort för fel, och det var synd att det bara blev en geggig sörja av det, kanske du kan testa igen, det kan bli bättre nästa gång
      Mvh Pernilla

      Radera
  27. Denna pajdeg är grymt bra! TACK för ett toppenbra recept!

    SvaraRadera
  28. Kycklingpajen står i ugnen och jag hoppas den blir smaskig, med det var keltigt som bara den tills jag kom på att ta en sked som jag sköljde i hett vatten och sedan strök ut degen med baksidan av den!! Funka tookbra!!!!! Hoppas jag kommer ihåg det till nästa gång!
    Mvh Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Eva!
      Bra tips med skeden, och hoppas pajen smakade bra
      Mvh Pernilla

      Radera
  29. hej är också jätte glad att ja hitta ditt recept :) min dotter är 1 1/2 o är vete allergiker :/ men hon förtjänar ju lika god mat som oss :) ja håller på med pajen nu o hoppas det blir bra ^^ men ska hon äta den så ska vi äta den också ^^ blir en tacopaj de här gången ;)

    SvaraRadera
  30. Hej! Håller just på att grädda klart två kycklingpajer! Men efter förgräddningen var skalet väldigt löst och det gled ner från kanterna. Försökte trycka upp det med en kniv innan jag hade i fyllningen. Ser inte vackert ut, hoppas det smakar desto godare : ) I morgon har jag och min mamma gemensamt födelsedagskalas och eftersom min syster äter glutenfritt gav jag mig på detta recept!

    SvaraRadera
  31. Min är också jättelös. Hoppas den blir bättre

    SvaraRadera
  32. Har problem med att pajdegen sjunker ihop och blir som en kladdig smet, vad gör jag för fel?

    SvaraRadera
  33. Jag googlade glutenfri pajdeg och så kom det här receptet upp i toppen, jag har varit glutenintolerant sedan 2000 och är van vid kletiga degar då jag har bakat och testat mig fram mycket de senaste åren. Jag tyckte inte degen var överdrivet kladdig och fick ut den jämt och fint med hjälp av en slickepott. Och pajskalet blev hur bra och gott som helst, gjorde västerbottenpaj till kräftskivan igår och den var helt klart godkänd. :)

    SvaraRadera
  34. Jag tänkte göra tacopajer till ett kalas. Är det någon som har testat att göra färdigt pajerna och lägga de i frysen och sedan ta upp de ur frysen när man ska använda de och bara värma de? Fungerar det med denna deg?

    SvaraRadera
  35. Jag måste ha gjort nåt fel... Har testat två gånger nu men det blir bara en sjö på botten när jag förgräddar. Slängde allt och testade igen med lite fastare deg, men samma sak igen. Hur får du degen att stanna på kanterna...?

    SvaraRadera
  36. Hej
    Ja har testat tt gora pajen med leilas men den var som pulver sa jag fick lagga mer smor och vatten. Den ar i ugnen just nu och hoppas pa att det kommer bli atbar...ar det verkligen 3,5dl?.

    SvaraRadera
  37. Jag har provat med olika mjölsorter, funkar fantastiskt bra. Men INTE med Sempers Fin Mix, då rinner det bara ihop till en smet i botten. Mvh Jenny

    SvaraRadera
  38. Jag testade leilas, det stod samma recept på paketet men med 3 dl mjöl(jag tänkte att det som står på paketet till pajdeg måste ju funka?). Mitt sjönk dock ihop till en klet också. Ingen aning om vad som gick fel... Jag bakade tekakor på samma mjöl häromdagen och det gick finfint :/

    SvaraRadera
  39. Älskar detta recept och använder det varje gång jag gör paj, har provat olika sorters mjölmix och tycker alltid att det blir jätte bra. Sambon (som inte har celiaki) tycker också att det är toppen. Tack för en bra sida med härliga och goda recept. Keep up the good work! Mvh Emelie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Emelie
      Va roligt att ni gillar det du och din sambo
      Med vänlig hälsning Pernilla

      Radera
  40. Hej Pernilla!
    Stort tack för du delar med dig av olika godsaker. Men detta är en riktig favorit från hela min familj som i vanliga fall äter vanligt å tycker mycket av mitt glutenfria smakar lite speciellt å ovant.
    Som sagt en favorit :)
    Mvh MS

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej MS
      Vad härligt att du och familjen gillar det
      Med vänlig hälsning Pernilla

      Radera
  41. Jag har gjort exakt enligt receptet, vägde även mjölet. Allt flyter runt på botten :-/ Gästerna kommer inom en timme. PANIK!

    SvaraRadera
  42. Nu har även jag testat denna pajdeg. Jag använde Semper finmix, och gjorde en veg.paj. Den blev verkligen riktigt bra .
    Tack för receptet.

    SvaraRadera
  43. 200 grader i 8 minuter och pajdegen smälte bort :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Johan
      va konstigt, vet ej varför det blev så för dej, har aldrig misslyckats själv med denna pajdeg
      Hoppas du lyckas om du provar igen
      MVH Pernilla

      Radera
  44. 200 grader i 8 minuter o degen simma duktigt i formen :(

    SvaraRadera
  45. Hej Pernilla!
    Tusen tack för receptet. Jag har precis provat mig på min första paj efter ditt recept, vägde "mjölet" och följde till punkt och pricka. Det blev en sörja, precis som för några ovan. Jag tror dock att vet vad jag gjorde för fel! Två närmare bestämt.
    1. Jag använde teflonform, du ser ut att ha en porslinsform, så det ska jag ha nästa gång.
    2. Jag använde varmluften men sänkte värmen något. Dock tror jag att den varma luften som cirkulerar gör att smöret smälter helt innan mjölmixen hinner binda det.
    Jag hoppas att det går bättre imorgon, lovar att återkomma så kanske andra kan bli hjälpta om de inte lyckas!
    Glad midsommar :-)

    SvaraRadera
  46. Undrar om man kan dra ner på smöret så den blir lite nyttigare?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan
      jag har inte testat det, men det är bara att prova sig fram och se fall det funkar
      Med vänlig hälsning Pernilla

      Radera
  47. Caroline A. Gnesta2 januari 2016 kl. 13:32

    Supergott pajskal �� Tusen tack ❤

    SvaraRadera
  48. 210g är mer än 3,5 dl

    SvaraRadera