VÄLKOMMEN

VÄLKOMMEN

fredag 4 januari 2013

POTATIS OCH PURJOLÖKSSOPPA (GLUTENFRI)

 
Potatis och purjolökssoppa är min absoluta favorit
bland alla soppor som finns, och särskilt så här efter
jul när jag har skinkspad som jag sparat efter att
ha gjort julskinkan (tillagad i ugn) och sen så är
det ju så vansinigt enkelt att göra denna underbara soppa
 
Villken är din favoritsoppa?
 
Detta behöver du:
4 personer
 
8 medelstora potatisar
1 bit purjolök
1 msk smör
4-5 dl outspädd skinkspad
5-6 dl vatten
För dej som inte har någon skinkspad, ta
1 liter vatten+2 buljongtärningar
eller
1 liter vatten+2 msk Renée Voltaire lantbuljong
 
Gör så här:
 
Skala potatis och tärna upp dom
Skölj och skiva upp purjolöken
Fräs purjon med smöret i en tjockbottnad kastrull
så att den blir glansig och mjuk
I med potatisen och fräs runt ett par minuter
Sen i med skinkspad och vatten, eller buljong
och vatten
Låt småputtra under lock tills potatisen är mjuk ca 15 minuter
Tryck med en visp ett par gånger så att
några potatisbitar blir mindre
Jag toppade min soppa med lite hackade färska örter
Persilja-Timjan-Rosmarin
Servera soppan med nått glutenfritt bröd till om du vill
Själv åt jag en liten sallad före soppan
 
 



 
 
Super Smarrig Soppa
 
 
 
 
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar