VÄLKOMMEN

VÄLKOMMEN

torsdag 5 juli 2012

HEMMAGJORD MAJONÄS (GLUTENFRI)


Jag har faktiskt aldrig gjort min egen majonäs,
förens i dag, och jag måste få säga att den blev
såååååå mycket godare än köpemajo, och så enkelt
det var, nu tyckte jag att den blev lite för lös och
inte så där fast som den man köper, men men det var
första gången och smaken var ju så mycket bättre.
Kanske finns det nån som har nått bra tips på god majonäs

Detta behöver du:

2 rumsvarma äggulor
1 tsk vitvinsvinäger
1 tsk dijonsenap
1½ dl rapsolja
½ tsk salt
lite vitpeppar

Gör så här:

Vispa ihop äggulor-vinäger-dijonsenap med elvispen
Häll sedan droppvis ner rapsoljan och vispa tills den börjar
tjockna, sen är det bara att salta och peppra- och njuta
av din egna hemmagjorda majo




2 kommentarer:

  1. Jag tror att tunnheten beror på att du har "för lite" olja, jag brukar använda 2 dl olja på en äggula och den brukar bli rätt så tjock, brukar få tunna ut den med lite vatten.
    Jag brukar använda citron istället för vinäger, den känns lite mildare på nåt sätt och så är jag inte så förtjust i för vinägersmakande majjo :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Therése, jag ska testa det nästa gång, så ska jag testa att ha citron istället för vinäger, för jag håller med, jag är inte heller så förtjust i vinägersmak.
      Pernilla

      Radera