VÄLKOMMEN

VÄLKOMMEN

söndag 10 oktober 2010

CREPES (Glutenfria)

I dag när jag ändå hade gjort glutenfria pannkakor
så passade jag på att göra crepes till middag,
har varit sugen på det så länge nu, jag gjorde
en stuvning på det jag hade hemma och det blev
jätte gott, så det här behöver du
1 paket baccon
250 gr kassler
1 stor burk champinjoner (400 gr)
En halv röd lök

Stuvning:
1 msk smör
3 msk glutenfri mjölmix
2½ dl matlagningsgrädde
2½ dl mjölk
Ytterligare 1 msk smör
salt och vitpeppar

GÖR SÅ HÄR:
Tärna bacconet smått
Hacka löken
Tärna kasslern
Lägg lite matfett i en stekpanna
och fräs lök och champinjoner
Lägg på sidan, stek sedan baccon
och lägg efter en stund i kasslern
Ta upp och lägg tillsammans med
det andra, gör sedan stuvningen
Tag en kastrull och smält smör
Dra av från plattan och vispa i mjölmixen
(den här mjölmixen använde jag till suvningen,
och även till pannkakorna)
Häll i matlagningsgrädden och mjölken
Koka upp och låt småkoka i 2-3 minuter
Tillsätt ytterligare 1 msk smör
Vitpeppar och lite salt
Tillsätt sedan det du stekte upp,
kassler-baccon-lök-campinjoner
Häll upp i en annan skål och låt svalna lite
(ser kanske inte så aptitligt ut, men jag lovar
det smakade supergott)
Ta sedan en pannkaka och lägg på ca 2 msk stuvning
Rulla ihop och lägg i en smord ugnsform
Strö lite riven ost på
Gratinera i ugnen 225 grader 10-15 minuter
Servera sedan med en grönsallad

ÄT OCH NJUT.




3 kommentarer:

  1. Och Detta ska vi definitivt prova! =)

    Mamma K

    SvaraRadera
  2. Detta ser så sjukt gott ut, inte ätit crepes sen före celiakin! Ska testas, men går det bra med vilken mjölk som helst? Typ Laktosfri mellanmjölk eller borde det vara en fetare mjölk för stuvningens skull?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ann-Sofie
      det går utmärkt med laktosfri mellanmjölk
      Jag använder alltid laktosfria produkter när jag lagar mat
      Med vänlig hälsning Pernilla

      Radera