VÄLKOMMEN

VÄLKOMMEN

måndag 10 oktober 2011

JANSONS FRESTELSE (GLUTENFRI)


Jag tillhör ju den som kan äta janson året om,
det behöver ju inte alls vara någon speciell
 helg bara för att få njuta av denn góa gratäng.
Sen så tycker jag att det är jätte gott att servera
kokt ägg till och lite strimlad isbergssallad.
Det kokta ägget är min mamma som har lärt mej,
 testa det om ni inte har smakat det till nån gång,
 jag lovar det passar till. Jag gjorde en mellan
stor janson för det var bara L och jag som skulle äta

Detta behöver du:

6 potatisar
ca 4 dl grädde
1 gul lök
1 burk ansjovis
några smörklickar
lite smör att steka löken i
lite smör att smörja formen
glutenfritt ströbröd

Gör så här:

Skala och skiva löken
stek den mjuk i en panna
Skala potatisen, skär den i
strips stora stavar
Dela ansjovisen i mindre
bitar (ganska små ska det vara)
spara spadet från ansjovisen
Smörj en mellanstor ungsfast form
Lägg hälften av potatisen i botten
Sedan lägger du på den stekta löken
Sen på med den hackade ansjovisen
Sen på med resten av potatisen
Häll lite av ansjovisspadet över
jag brukar ta nästan all spad
Sedan häller du på grädden
Strö på rikligt med glutenfritt ströbröd
Sist men inte minst så lägger du på smörklickar
Grädda mitt i ugnen 200 grader tills
potatisen är mjuk ca 45 minuter
Sedan är det bara att njuta, och glöm
inte ägget













SMAKLIG MÅLTID


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar