VÄLKOMMEN

VÄLKOMMEN

onsdag 8 maj 2013

KÅLPUDDING (GLUTENFRI-VETEFRI)


Kålpudding är ju en av mina favvorätter, jag vill gärna 
ha potatis till min kålpudding, och så ska det vara brunsås
och det viktigaste av allt. lingonsylt, en kålpudding utan lingonsylt
är liksom inte riktigt en kålpudding, ja här får du a illa fall
receptet på denna super duper enkla och underbart goda pudding

Detta behöver du:
ca 1 kg vitkål, eller ca 2 liter skuren vitkål
50 gr smör
½ dl vatten
1-2 msk sirap

500 gr nötfärs
1 ägg
1½- 2 dl grädde
salt
vitpeppar
svartpeppar
soja

Gör så här:

Skiva upp vitkålen och fräs i en gryta eller panna, fräs den
med allt smör, när du fräst kålen en stund så häller du i vattnet,
då bränns inte kålen så lätt, mot slutet så ringlar du över sirapen,
jag använde bara en msk, för jag gillar inte om den blir för söt.
Salta och svartpeppra lite, använd helst peppar från kvarn  om du har.
Blanda ihop färsen med ägg, grädde och ganska mycket salt, och
peppra med både svart och vitpeppar (från kvarn helst)
Färsen ska bli ganska lös, ös i nästan all kål, men spara lite som
du toppar med, blanda om färs och kål, häll i en ugnsfast form
och toppa med resterande kål, ringla över lite soja och in i
ugnen 180 grader i ca 35-40 minuter.
Mot slutet så tar jag lite spad som blir av kålpuddingen
och använder när jag gör sås, då använder jag
Lite kålpuddingspad-lite vatten-lite grönsaksfond-lite grädde
Kokar upp det och reder med sempers finmix som jag rört ut i lite vatten
Sen så smakade jag mej fram med kryddning till en bra sås











Servera med potatis, sås, lingonsylt och rårivna morötter till


Yammi..... 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar