VÄLKOMMEN

VÄLKOMMEN

måndag 4 februari 2013

ÄRTSOPPA (GLUTENFRI-VETEFRI)


Denna enkla goda och framförallt BILLIGA soppa,
 antingen hatar man den, eller så älskar man den.
Jag kan säga så här, det är inte min favvo soppa, men den
är klart godkänd och god så den går att äta, och den är ju så
enkel att göra, med så få ingredienser.
Jag använder skalade snabbärtor som inte behöver
ligga i blöt över natten

Detta behöver du:
4 pers:

5 dl gula snabbärtor
1 ½ liter vatten
1 tsk salt
1 skalad klyftad gul lök
2 ½ msk lantbuljong pulver
1 tsk timjan
2 ½ msk grönsaksfond

Gör så här:

Koka upp vatten-salt-gula ärtor
Skumma av, tillsätt resten av ingredienserna
utom timjan, som du smakar av på slutet
Späd eventuelt med mera vatten så att soppan 
inte blir för tjock.
Småkoka soppan i ca 60-65 minuter
eller tills ärtorna är mjuka
Jag serverade ärtsoppan med rökt sidfläsk som 
jag strimlade och la i botten av soppskålen innan jag la i soppan,
 en klick senap, och en hård glutefri-vetefri ostsmörgås


Vatten-salt-ärtor

Dax att skumma av

Hmm, det duger

I med lök och resten av ingredienserna

Rökt fläsk

Skiva

Strimla

Fläsk i botten av soppskålen

I med soppan klicka i senap




Smaklig måltid


2 kommentarer:

  1. Är jättegott med ärtsoppa, med mild/sötsur senap och rå lök på. Det var dagens middag för mig :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mmmmm..... Fannie, rå lök lät gott, måste testa nästa gång
      MVH Pernilla

      Radera