VÄLKOMMEN

VÄLKOMMEN

lördag 4 juni 2011

KNAPRIG BLÅBÄRSPAJ (GLUTENFRI)


Här om dagen så gjorde jag en super super
mumsig blåbärspaj som jag hittade
här hos gottegrisen men jag har ändrat lite i
receptet efter min smak, så testa denna paj
för den blev jätte god och knaprig

Detta behöver du:

Pajdeg:

150 gr smör
3 dl glutenfri mjölmix
1½ dl strösocker
1½ dl sempers glutenfria havregryn

Fyllning:

750 gr blåbär
2½ msk potatismjöl

Topping: 

75 gr smör
2 dl glutenfria havregryn
1½ dl strösocker
1 dl flagad mandel

Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader
Börja sedan med pajdegen
Smält smöret i en kastrull och tillsätt sedan
mjölmix-havregryn-socker
Tryck ut degen i en pajform, nagga botten
förgrädda sedan i 10 minuter 175 grader

under tiden så blandar du blåbären
(jag använde frysta stora blåbär)
 med potatismjölet
Häll dom sedan i det förgräddade pajskalet
Gör sedan toppingen
Smält smör i en kastrull, blanda i
havregryn-socker-flaged mandel
rör ihop och strö sedan toppingen
över blåbären och grädda i mitten av
ugnen 175 grader i ca 35-45 minuter
eller tills pajen har fått fin färg
Servera sedan pajen ljummen
med vaniljsås till










SÅ GOTT.....










9 kommentarer:

  1. Har lenge lett etter en glutenfri pai-oppskrift som virker være god, og denne ser god ut! Denne skal jeg absolutt prøve. Fin blogg!

    SvaraRadera
  2. Tack, ja pajen var jätte god, den är värld att testa

    SvaraRadera
  3. lottaskotte@hotmail.com3 augusti 2011 kl. 18:56

    Så god . Helt underbar. Den får alla äta . Nu blir det inte att baka 2 sorter.mmm

    SvaraRadera
  4. Hej Lotta! va skönt att du bara behöver baka en sort/ PERNILLA

    SvaraRadera
  5. Låter jättegott! Den här ska jag prova att göra.:-)

    SvaraRadera
  6. Gjorde den precis, den var jättegod.
    Tusen tack för recepret!
    Belma, Erna och Anela

    SvaraRadera
  7. Vilken glutenfri mjölmix använde du?
    Jag kommer inom kort börja baka med Mixwells mjöler. Ska prova lite glutenfritt surdegsbröd och lite annat smått och gott.

    http://gotlandsbagaren.blogspot.se/2012/08/blabarspaj-med-hallon.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan Gotlandsbagaren!
      Vad spännande med glutenfritt surdegsbröd, jag kommer att följa din blogg och kanske få lite insperation till gott glutenfritt bröd.
      Det glutenfria mjöl jag använder är för det mesta sempers finmix och sempers grovmix för dom innehåller inget vetestärkelse, jag använder även andra mjölmixer bara dom är fria från vetestärkelse.
      MVH Pernilla

      Radera
  8. Wow! Vilken underbart god paj! Är inte glutenintolerant själv, men min man är, men den här pajen älskade vi båda två!

    SvaraRadera